Ettevõtte juhtimine tähendab tihtipeale seda, et sa oled oma ettevõttes kõikides rollides - juhataja, müügijuht, turundaja kui tavatöötaja.

Ettevõtte juhtimine – lihtsalt ja arusaadavalt

Ettevõtte juhtimine tähendab tihtipeale seda, et sa oled oma ettevõttes kõikides rollides, mis vaja – nii juhataja, müügijuht, turundusspetsialist kui ka see, kes ise töö ära teeb. Aga ära muretse – kõike ei pea ideaalselt oskama. Oluline on teada, kust alustada ja mida aeg-ajalt meelde tuletada. Siin on lihtsad nipid ja nõuanded, mis aitavad sul oma väikest äri sujuvamalt juhtida.

Juhi peamised kohustused

1. Eesmärkide seadmine ja siht silme ees hoidmine

Pole vahet, kas sa müüd küpsiseid, remondid kortereid või pakud teenust – ilma eesmärkideta läheb asi kaootiliseks. Juhi üks tähtsamaid ülesandeid on lihtsalt teada, kuhu sa tahad jõuda.

Näiteks: „Sel kuul tahan leida kaks uut klienti.“ või „Tahan järgmisel aastal teenida vähemalt nii palju, et saaksin uue tööriista osta.“

Praktiline nipp: Kirjuta eesmärk lihtsalt üles ja hoia see nähtaval. Näiteks märkmikus või arvutis. Kui tead, kuhu suunas liigud, on lihtsam motivatsiooni hoida.

2. Meeskonna juhtimine ja motiveerimine

Kui oled üksi, oled oma meeskond! Kui sul on töötajaid, oled pigem nende toetaja ja suunaja – inimene, kes aitab kõigil näha suuremat pilti.

Näiteks ühemehe firmas: Võta kord nädalas aega ja küsi endalt: „Kas ma keskendun praegu kõige olulisematele asjadele?“ või „Mis aitaks mul tööd lihtsamalt ja kiiremini ära teha?“ See võib olla väikeste tööprotsesside lihtsustamine või näiteks e-kirjade kontrollimise ajakava ülevaatamine.

Näiteks 2–3 töötajaga firmas: Räägi nendega regulaarselt ja küsi lihtsalt: „Kas sul on kõik, mida vajad oma tööks?“ või „Kuidas ma saan sind aidata, et su töö sujuks veel paremini?“ Lihtsad vestlused näitavad hoolimist ning töötajad tunnevad end väärtustatuna.

3. Rahaasjad korda

Sõna „finantsjuhtimine“ kõlab keeruliselt, aga väikeettevõttes tähendab see lihtsalt teadmist, palju raha sisse tuli ja palju välja läks. Sa ei pea olema raamatupidaja – piisab, kui kuu lõpus vaatad korra üle, mis sisse tuli ja kuhu läks. Põhiline on, et raha jaguks ja sa saaksid oma töö eest väärilist tasu.

Lihtne lähenemine: Loo endale tabel (või võta appi mõni tarkvara), kuhu kirjutad üles kõik sissetulekud ja väljaminekud. Näiteks: „Sel kuul sain viis arvet tasutud ja üks ootab veel maksmist.“ Kui näed, et klientide maksed venivad, lepi nendega kokku lühemad tähtajad – näiteks, et arve tasutakse nädala jooksul.

Praktiline nipp: Kui arvude jälgimine tundub keeruline, alusta Excelist või mõnest arveprogrammist. Need tööriistad teevad elu palju lihtsamaks ja aitavad sul asjadel silma peal hoida.

4. Probleemide lahendamine ja kiire reageerimine

Probleemid ei hüüa tulles – midagi läheb katki, klient pole rahul või tekib rahaline kitsikus. Hea juht ei jää ootama, vaid reageerib kohe.

Näiteks: Kui klient pole millegagi rahul, lähene olukorrale rahulikult. Kuula teda tähelepanelikult, küsi täpsustavaid küsimusi ning arutle: „Kuidas ma saaksin selle olukorra lahendada?“

Kui raha hakkab otsa saama, mõtle, milliseid kulusid saad ajutiselt edasi lükata.

5. Ole avatud uuendustele

Tänapäeval tuleb ettevõtjatel õppida pidevalt uusi asju, aga see ei pea olema koormav. Kui mõni uus lahendus tundub keeruline, küsi endalt: „Kas see aitaks mul oma tööd lihtsamalt või kiiremini teha?“ Mõnikord tasub proovida ja ise näha, kuidas mõned ülesanded kergemaks muutuvad.

Näiteks: Kui kulutad palju aega käsitsi arvete koostamisele, proovi mõnda tarkvara, mis aitaks arveid kiiremini ja lihtsamalt koostada (näiteks meie bürooski kasutatav Merit Aktiva). Kui kliendid küsivad sageli samu küsimusi, kaalu korduma kippuvate küsimuste (KKK) loomist kodulehele või sotsiaalmeediakanalitesse. See aitab neil kiiresti vastused leida ja säästab sinu aega.

Ettevõtte juhtimine – olulised oskused

Oskus hoida asjad lihtsana

Kõike ei pea kohe ära tegema. Keskendu igal päeval kõige olulisemale ülesandele ning tähista väikseid võite!

Ajaplaneerimine – keskendu ühele asjale korraga

Kui keskendud korraga ühele ülesandele, jõuad rohkem ja töö sujub rahulikumalt. Selle asemel, et proovida mitut asja korraga, alusta päeva kõige olulisemaga ja liigu samm-sammult edasi.

Otsuste tegemine – pole vaja üle mõelda

Otsuste tegemine ei pea olema keeruline. Kui pead otsustama, vali see, mis tundub praegu kõige mõistlikum. Iga otsus on samm edasi – kui hiljem selgub, et see polnud ideaalne, oled vähemalt kogemuse võrra targem.

Kuidas kõike seda õppida?

Kõike korraga õppida pole vaja. Aga kui soovid, et ettevõtte juhtimine oleks kergem:

  1. Küsi nõu tuttavatelt ettevõtjatelt või otsi mentorit
    Näiteks: „Kuidas Sa oma klientidega arveid lahendad?“ või: „Mis aitas Sul rohkem kliente saada?“
  2. Kasuta erinevaid abivahendeid ja -teenuseid
    Näiteks Excel, Google Calendar või tasuta arveprogrammid on paljude väikeettevõtjate suured abimehed.
    Kui näiteks raamatupidamine võtab liiga palju ressursse ja pole päris sinu teema, tasub kaaluda pigem teenuse sisse ostmist.
  3. Vaata rahulikult tagasi
    Iga kuu lõpus küsi endalt: „Mis läks hästi? Mis võiks järgmisel kuul paremini minna?“

Juhtimine ei pea olema ideaalne – oluline on, et Sa liigud edasi ja õpid iga päev midagi uut.

Kui tunned, et vajad tuge, anna meile märku – aitame hea meelega!