Armsad kliendid! Vahemikus 23. kuni 29.detsember on Trikato jõulupuhkusel. Sel perioodil ei ole me kättesaadavad ega tee raamatupidamistöid.
Firma likvideerimine võib tunduda hirmutav või segadust tekitav protsess, kuid hästi läbimõeldud sammud aitavad sul selle sujuvalt läbida. Likvideerimisega lõpetatakse ettevõtte tegevus ja kustutatakse äriregistrist. Likvideerimise protsessi pikkus sõltub ettevõtte suurusest, võlausaldajate olemasolust ja muude asjaolude keerukusest, kuid minimaalselt kestab see umbes kuus kuud. Vaatame, millised on olulisemad sammud, et likvideerimine edukalt lõpuni viia.
Firma likvideerimine ehk tegevuse lõpetamine vabatahtlikult saab toimuda vaid juhul, kui on olemas häälteenamus osanikest. Seda ei saa otsustada üks juhatuse liige, vaid peab olema enamuse osanike heakskiit. Tavapäraselt nõuab äriseadustik kahekolmandikulist häälteenamust, kui põhikirjas ei ole teisiti sätestatud. Koos likvideerimisotsusega määratakse ka likvideerija(d), kelle ülesandeks on kogu protsessiga tegeleda. Osaühingu likvideerijateks on enamasti osaühingu juhatuse liikmed, kui põhikirjas või osanike otsusega ei ole ette nähtud teisiti.
Järgmine samm on Äriregistris määrata ettevõte likvideerimisele ning likvideerimisteate avaldamine Ametlikes Teadaannetes. Avalduse esitamise riigilõiv on 25 eurot. Juhend likvideerimisavalduse koostamiseks leiad SIIT. Avaldusele tuleb lisada osanike otsus ja/või osanike koosoleku protokoll, näidised SIIT. Avalduse kinnitamisel tehakse kanne äriregistrisse, kus märgitakse ära likvideerimismenetluse algus. Likvideerimisteates tuleb märkida, et võlausaldajad esitaksid oma nõuded nelja kuu jooksul teate avaldamisest.
Likvideerimisteate avalduse esitamise riigilõiv on 25 eurot. Soovi korral saab raamatupidaja koostada likvideerimiseks vajalikud aruanded nagu likvideerimisaruanne, lõpparuanne ja lõppbilanss – nende hinnad sõltuvad juba teenusepakkujast.
Ettevõtte majandustegevuse lõpetamisel ja likvideerimismenetluse alustamisel koostatakse raamatupidamise aastaaruanne (likvideerimisaruanne), mis annab ülevaate ettevõtte likvideerimiseelsest majandusaastast ning ettevõtte finantsseisundist vahetult enne likvideerimise algust. Ettevõtte majandustegevuse lõpetamisel ja likvideerimismenetluse alustamisel võib majandusaasta olla lühem või pikem kui 12 kuud, kuid ei tohi ületada 18 kuud. Aruande koostamise ning esitamiseks saab sulle abiks olla raamatupidaja, kuid aruanne ise on juhatuse liikme(te) poolt vaja allkirjastada ja osanike poolt kinnitada.
Võlausaldajatele antakse aega, et nad saaksid esitada oma nõuded likvideeritava ettevõtte vastu vähemalt 4 kuu jooksul. Likvideerija ülesanne on rahuldada kõik võlausaldajate nõuded. Kõige olulisem on, et enne vara jaotamist osanike vahel tuleb tasuda kõik ettevõtte võlad. Kui võlausaldajaid ei ole või kui kõik nõuded on täidetud, saab alustada vara jaotamisega. Juhul kui võlausaldajate nõuete täitmiseks ei ole ettevõttel vajalikke varasid või ressursse, tuleb alustada hoopis pankrotimenetlusega.
Kui kõik likvideerimistoimingud on lõpetatud, koostab likvideerija ise või koos raamatupidaja abiga lõppbilansi ja vara jaotamise aruande. Need dokumendid tuleb esitada osanikele kinnitamiseks. Aruande saab koostada ja esitada e-aruandluskeskkonnas, valides „uus aruanne“ ning aruande liigiks „Lõpparuanne“. Varajaotusplaani saab valida aruande lisade alt. Soovi korral saab raamatupidaja koostada vajalikud aruanded ning need likvideerijale ülevaatamiseks saata. Koostatud aruanded esitab likvideerija hiljem äriregistrile kustutamiskandes, kuhu need juurde lisab.
Pärast võlgade tasumist müüakse ära ettevõtte vara. See võib olla füüsiline vara (nt seadmed, inventar) või immateriaalne (nt tarkvara, patendid). Allesjäänud vara jaotatakse osanike vahel proportsionaalselt nende osalusega vastavalt varajaotusplaanile.
Kui ettevõttel on kõik varad müüdud või jaotatud, võlad sisse nõutud ja rahuldatud, on aeg sulgeda ettevõtte pangakonto(d) ning lõpetada veel kehtivad lepingud.
Kui kõik eelnevad etapid on edukalt läbitud, tuleb äriregistris esitada avaldus ettevõtte kustutamiseks. Seda saab teha mitte varem kui 6 kuud pärast osaühingu lõpetamise teate äriregistrisse kandmist ja likvideerimisteate avaldamist ning 3 kuud lõppbilansi ja varajaotusplaani osanikele tutvumiseks esitamisest. Avalduse saab esitada e-äriregistris OÜ põhivaates nupuga „Kustuta juriidiline isik“. Pärast äriregistri-poolset kinnitust, loetakse osaühing ametlikult likvideerituks ning tekib äriregistris vastav märge.
Kui ettevõtte tegevus on lõppenud ning ettevõtlusega ei soovita enam jätkata, on vajalik kogu likvideerimisprotsessi läbimine. Likvideerimise läbiviimine korrektsete sammudega aitab vältida võimalikke probleeme seadusega, näiteks maksukohustuste tekkimise ja aruannete esitamise kohustuse osas ja tagab, et kõik võlad saavad tasutud ning ettevõte suletakse vastavalt kehtivatele nõuetele.
Kui vajad abi likvideerimisprotsessis vajalike aruannetega, siis võta meiega ühendust! Saame selles osas Sulle abiks olla.