Armsad kliendid! Vahemikus 23. kuni 29.detsember on Trikato jõulupuhkusel. Sel perioodil ei ole me kättesaadavad ega tee raamatupidamistöid.
Täiendatud 02.10.2024
Ettevõttest raha välja võtmine maksuvabalt on võimalik mitmel viisil. Väga paljud ettevõtjad aga ei kasuta riigi poolt antud mitmeid maksusoodustusi ära, sest nad lihtsalt ei ole nendest teadlikud. Tegelikult on päris mitmed kulud, mis on ettevõtete jaoks maksuvabad ja ettevõtja võib julgelt ettevõtte alt need kompenseerida ka endale kui juhatuse liikmele ja/või töötajale kui eraisikule. Siin on selleks kõik võimalikud viisid.
Ettevõte võib tööks vajalike sõitude ja isikliku auto kasutamise eest hüvitada maksuvabalt kuni 335€ kuus kuid seda vaid sõidupäeviku alusel. Autokompensatsiooni piirmäärad töösõitude puhul on 0,3 eurot/km ja 335 eurot kuus + lähetuste sõidud dokumentide alusel. Kui makstakse välja rohkem siis maksustatakse seda nagu töötasu. Kui ettevõte on kalendriaasta jooksul teinud füüsilisele isikule auto kasutamise eest hüvitise väljamakseid, on kohustatud järgneva aasta 1. veebruariks esitama deklaratsiooni INF 14.
Sõiduauto ost, rent ja kõik autoga seotud kulud (kaasaarvatud parkimistasud) on samuti maksuvabad.
Kui töötaja elab kaugemal kui 50km, on maksuvaba nii tööandja poolt korraldatav transport (peab olema vähemalt 8-kohalise sõiduki või bussiga) kui ka majutus kuni 200€ Tallinnas ja Tartus ning 100€ mujal. Tööandja võib kompenseerida transporti kodu ja töö vahel, kui ühistranspordiga tööle pääsemine on võimatu või selleks kulub ebamõistlikult pikk aeg.
Töötajatele võib kompenseerida ka sõite taksoga ning tööga seotud parkimise kulu on maksuvaba.
Kui teed oma kodus reaalselt firma tööd ning selleks on eraldi ruum kontoriks võib kõik kontorisse tehtud kulutused 100% ettevõtte kuluks kanda. Kui eraldi ruum selleks puudub tuleb kulud jagada proportsionaalselt ülejäänud kodu kuludega. Kui proportsiooni määrata ei oska siis on tavapärane ka kuni 50/50. Hüvitada võib nii kommunaalkulud kui ka osa korteri üürist kui seda tasutakse ning kõik kontorisse vajalikud tarbed. Vajadusel võib ka osta sisustust, mööblit, majapidamistarbeid ning töötaja ergonoomikaga seotud tooteid. Võib kaaluda ka endale rendi maksmist, aga sellelt peab tasuma tulumaksu. Kodukontori kulu hüvitatakse juhatuse otsusega kulu dokumendi alusel. Kodukontori kuludena ei saa nõuda remondifondi ja laenumaksete või intresside hüvitamist.
Kontori ja teiste tööruumide (näiteks tehas või ladu) kulutuste hulka kuuluvad ostud, rent, kommunaalarved, sideteenused, remondi- ja hoolduskulud, mööbel, sisustuselemendid, tehnika, tarkvara, töövahendid, kontoritarbed, postikulud ning eriala- ja äriteemalised ajalehed, ajakirjad või raamatud.
Samuti on olulised erinevad teenused, mis on vajalikud ettevõtte toimimiseks, nagu koristus, raamatupidamine, masinate hooldus või sisekujundus. Veel tööruumi kulusid:
Küpsised ja kohvi, mis on ostetud kontorisse, võib käsitleda vastuvõtukuludena, kui need on mõeldud klientidele ja koostööpartneritele. Töötajatele ostetud näksid käsitletakse erisoodustusena. Lubatud on hinnata 50/50 – pool töötajatele ja pool klientidele – sel juhul maksustatakse ainult töötajate tarbitud osa.
Tööülesannetega seotud koolitused (aga ka raamatud, veebinarid, konsultatsioonid, konverentsid) on maksuvabad tingimusel, et koolituseks on ettevõttes otsene vajadus ja/või vajalik töötajale töökohal hakkama saamiseks. Koolitused ja teised eelnimetatud harivad viisid saab maksuvabalt ettevõtte kuludesse panna nii töölepinguga töötajale, ametnikule, juhatuse liikmele kui ka mitteresidendi püsiva tegevuskoha tegevjuhile.
Tööandja võib lähetada töötaja (sh. juhatuse liikme) tööülesannete täitmiseks väljapoole töölepinguga ettenähtud töö tegemise kohta. Töölähetus ei või kesta rohkem kui 30 päeva, kui tööandja ja töötaja ei ole kokku leppinud pikemat tähtaega. Lähetuse eest maksab ettevõte töötajale välja päevarahad millest lähetuse esimeste 15 päeva eest võib maksta 50 eurot päevas, peale seda 32 eurot päevas. Päevarahad on maksuvabad. Lähetuskoht peab olema vähemalt 50km töökoha asulast. Kehtib ka kolme tunni reegel: kui välisriiki suunduv sõiduk väljub hiljemalt 21.00 või saabub alates 03.00, siis arvestatakse selle päeva eest päevaraha.
Töölähetusega muud seotud kulud nagu majutus, lennupiletid ja messide / konverentsidega seotud kulud, reisikindlustus, parkimine, autorent – tasub samuti ettevõte. Kõik töölähetusega seotud kulud hüvitatakse kulu tõendava dokumendi alusel. Erandiks on toitlustus, mis läheb erisoodustuse alla. Lähetuse päevarahade välja maksmiseks ning kulude hüvitamiseks koostatakse lähetuskorraldus ja lähetuskulude aruanne.
Tervise edendamiseks tehtavad kulutused ehk tervise- ja spordikulud on maksuvabad ning hüvitatakse kuni 100€ töötaja kohta kvartalis. Töötaja alla läheb nii töölepinguga töötaja ja juhatuse liige kui ka ametnik, VÕS lepinguga töötaja ja FIE kes müüb pikema aja jooksul tööandjale kaupu. 100€ arvestatakse koos käibemaksuga ning selle väljamaksmise aluseks on kuludokument. Terviseedendamise kuludest saab hüvitada nii rahvaspordiürituse osavõtutasusid, sportimis- ja liikumispaiga regulaarse kasutamisega seotud otseseid kulutusi, ravikindlustuslepingu kindlustusmakset ja ka taastusraviarsti, füsioterapeudi, kliinilise logopeedi või psühholoogi teenustele kuid neid peab osutama vastava kutse saanud spetsialist. Makstud toetus tuleb deklareerida aga järgmise aasta INF 14 3. osa deklaratsioonis.
Oma töötajad peab saatma regulaarselt tervisekontrolli. Töötervishoiuarst saab soovitada protseduure (nt. massaaz), mille kompenseerimine tööandjale pole küll kohustuslik, kuid on maksuvaba.
Kuigi tööandjale on haigushüvitise maksmisel ette seatud miinimum, võib töötajale alati maksta rohkem. Tööandja võib maksta ka kuni 100% haiguspäev 4.-8. päeva eest ja seda ilma sotsiaalmaksuta.
Tööandja peab korraldama töötajatele nägemiskontrolli, kui üle poole nende tööajast möödub kuvarit kasutades. Kui töötaja nägemine halveneb, peab tööandja prillide maksumuse hüvitama. Kui prille kasutatakse ainult töötegemiseks, võib tööandja need täielikult maksuvabalt hüvitada. Kui prille kasutatakse ka väljaspool tööaega, tuleks hüvitamisel arvestada proportsiooni, näiteks 50%. Kui töötaja tasub ise 50% prillide maksumusest, siis maksustamist ei teki. Kui aga tööandja katab rohkem kui töötaja osa, tekib selle võrra erisoodustuse maksukohustus.
Vastuvõtukulu on ettevõtte poolt tehtud kulutused seoses külaliste või koostööpartnerite toitlustamise, majutamise, transpordi või meelelahutusega. Maksuvaba on sellest aga kuni 2% ulatuses sotsiaalmaksuga maksustatud väljamaksetest +32 eurot kalendrikuus.
Näiteks: Kui ettevõtte igakuine väljamakstav palgafond on 3000€ siis ühe kuu maksuvaba vastuvõtukulu summa on: 3000 x 0,02 + 32 = 92 eurot. Kui igakuiselt ei ole neid kulutusi ettevõttes tehtud siis võib teha kord aastas ka ühe suurema vastuvõtu ning aasta jooksul kasutamata jäänud maksusoodustus summeeritakse. Vastuvõtukulud deklareeritakse TSD lisas 5 vastuvõtukulude tegemise kalendrikuule järgneva kuu 10. kuupäevaks.
Maksuvaba piirsumma reklaami eesmärgil tehtud kingitustele on ilma käibemaksuta 10 eurot. Kui kingituse hind on 11€ +km ehk 13,20€ siis kogu summalt tuleb tasuda erisoodustusmaks 20/80 ehk 3,30 eurot. Reklaamkingituste kulu deklareeritakse TSD lisas 5 kingituste tegemise kalendrikuule järgneva kuu 10. kuupäevaks.
Dokumentaalselt tõendatud kingitused ja annetused on maksuvabad, kui need on tehtud Maksu- ja Tolliameti nimekirjas oleva tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute, sihtasutuste ja usuliste ühenduste nimekirja kantud isikule. Tulumaksusoodustuse nimekirja kantud MTÜ-dele ja SA-dele saab maksuvabalt teha annetusi 3% deklareeritud brutopalkade summast või 10% eelmise kalendriaasta kasumist. Sellisel juhul esitab deklaratsiooni kingituse või annetuse saanu ise.
Maksuvabad on investeerimisvarad ja nende soetamisega, haldamisega seotud kulud nagu nõustamised, lepingu-, notari- ja haldustasud.
Tööandja saab maksta töötaja soovil töötaja kolmandasse sambasse sissemakseid. Kui tööandja teeb täiendava sissemakse, siis käsitletakse seda maksustamise mõttes tavalise töötasuna ja raamatupidamises keskmise tasu arvestamisel preemiana. Näiteks: kui teha 100€ sissemakse, väheneb netopalk 77€ võrra.
III pensionisammas on tööandja poolt tulumaksuvaba nii ametnikule, töötajale kui juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmele. Kui töötaja soovib sellist võimalust kasutada, siis peab ta selleks tegema avalduse.
Optsioonide pakkumine töötajatele annab neile õiguse osta osalus ettevõttes kokkulepitud tingimustel ja hinnaga. Tavaliselt kehtivad optsioonidele järgmised tingimused:
Optsioonide pakkumine on eriti levinud start-up’ides, kus sellega motiveeritakse töötajaid jääma ettevõttesse pikemaks ajaks, kompenseerides töökoha suuremat riski, väheseid ressursse ja madalamaid palku. Eriti väärtuslik on see võtmetöötajate jaoks, kelle hoidmine on ettevõttele oluline.
Maksustamine:
Kui töötaja müüb oma osaluse, tuleb tasuda tulumaks ainult teenitud kasumilt.
Ettevõttest raha välja võtmine on tehtav mitmel viisi. Kui tekkis küsimusi, anna meile teada!