raamatupidamine väikeettevõttele

Raamatupidamine

Raamatupidamine on teema, mille üle peab mõtlema iga ettevõtja. Suurematel ettevõtetel on lausa eraldi raamatupidamisosakonnad mitmete töötajatega, et hoida ettevõtte finantsasjad korras. Väiksemad ettevõtjad aga seisavad valiku ees – kas teha raamatupidamist ise või leida endale raamatupidajast koostööpartner. See järgnev tekst on mõeldud abiks väikeettevõtjale, kes seisab just sellesama valiku ees. Kirjutame igakuisetest kohustustest, igapäevaelu näidetega ja praktilise infoga.

Selle artikli jaoks oletame, et olete väikeettevõtte omanik. Olete nüüd paar kuud tegutsenud ning esimesed tehingud on tehtud. Samuti palkasite endale ühe töölise abistamiseks. Kuidas neid tehinguid dokumenteerida? Olete kuulnud, et kõike peab dokumenteerima ja pabereid peab alles hoidma aastaid, kuid millised pabereid vaja oleks? Alustame sellest, mida oleks vaja iga kuu teha.

Igakuine raamatupidamine

Ostu- ja müügiarved

Kõik tehingud on vaja dokumenteerida. Igakuised tehingud on näiteks materjali ostmine (nt. värvid maalritele), üüri maksmine, kommunaalkulude tasumine, telefoni- ja internetikulude tasumine ja palju muud. Eelnevalt nimetatud ostudest saadetakse Teile arve (ostuarve), mille peate säilitama, et oleks nähtav, kuhu raha on läinud. Juhul, kui ostate lihtsalt ise poest (kasutades firma maksekaarti), peate säilitama ostutšekid.

Raamatupidaja nõuanne: Kas teadsite, et igal ettevõtjal on iga kuu võimalik kasutada maksuvabalt 32€ ulatuses vastuvõtukulusid? Näiteks potentsiaalse kliendiga lõunatades, kohvi ja küpsiste pakkumisel jne. ei pea selle kulu pealt maksma makse.

Samuti on igakuiselt vaja näidata, mida olete müünud. Kui osutate teenust ja soovite selle eest saada tasu, peate esitama oma kliendile müügiarve. Näiteks olete just käinud kliendi ettevõttes ja värvinud nende seinad valgeks. Järgmine päev saadate oma kliendile müügiarve, mis sisaldab järgmisi elemente:

  • Teie ettevõtte nime, registri numbrit, käibemaksukohuslase numbrit (juhul, kui on), aadressi, kontaktinfot (nt. tel. Nr. Ja e-mail), pangakonto IBAN-i
  • Arve nr.
  • Kuupäev
  • Tähtaeg
  • Maksja ettevõte nime, aadressi, registri nr
  • Pakutud teenuse kirjeldust
  • Hind käibemaksuga ja käibemaksuta

Raamatupidaja õpetab: Oleme valmistanud näidismüügiarve käibemaksuga ja näidismüügiarve käibemaksuta (lingile klikates saab Word dokumendi alla laadida). Vaata üle, kas oled kõike õigesti teinud või lae see alla ja kasuta julgesti. 

Kas klapib?

Kuu lõpus peaks vaatama, kas kõik selle kuu tehingud klapivad. Prindi välja oma pangaväljavõte selle kuu kohta ja vaata üle iga rida – kas selle kohta on olemas dokument ja kas numbrid klapivad? Sularahatehingute puhul peab klappima ka kassaseis iga kuu lõpus (kas rahakotis on tegelikult see summa mis peaks olema?). Samuti kuu lõpus võib selguda, et mõned kliendid pole oma arveid tasunud. Võlglased peaks endale kirja panema ja neile uuesti arve saatma (kui maksetähtpäev on ületatud). Kui Teil on kõikidele pangaväljavõttes olevatele tehingutele dokumendid olemas, on selle kuuga korras.

Raamatupidaja nõuanne: Vahel võib juhtuda olukord, et unustate tšeki võtta. Alati on võimalus kirjutada sellele ettevõttele ja küsida, kas oleks võimalik tšekk tagantjärgi meilile saata. Enamus kohtades, kus on kaarditerminal, on see võimalik. Veel üks nõuanne – hoia kindlasti eraasjad firma omadest lahus. Isikliku pangakaardiga tasutud firma jaoks ostetud tooted saab kompenseerida, kui tegemist on tõesti firma jaoks ostetud tootega. Üldiselt on kõik palju lihtsam, kui neid kahte eraldi hoida.

Kuidas siis firmal see kuu läks?

Kui kõik sellel kuul tehtud tehingud klapivad, tahaks firma omanik ka teada, kuidas siis firmal üldiselt läks. Sellised aruanded on kergesti kättesaadavad juhul, kui Teil on raamatupidaja. Hea raamatupidaja oskab need kiiresti koostada ning ka nende põhjal nõu anda. Üldiselt peaks vaatama sissetulekuid ja väljaminekuid. Iga kuu neid numbreid jälgides saab välja lugeda, kus läheb äril hästi ja kus halvasti. Raamatupidaja oskab ka nõustada, kuidas just Teie ettevõte saaks kõige optimaalsemalt toimida.

Nõustamine

Mis siis saab, kui tekivad küsimused? Või kui soovite teada, mida saaks firmas parandada, et kasumit kasvatada? Väikeettevõtja peab leidma aega ja hakkama uurima kuidas koostada kasumiaruannet, mida seal vaadata, mida teha teatud erijuhtude puhul jne. Siinkohal oleks elu palju kergem, kui on olemas usaldusväärne raamatupidaja.

Toome näiteks mõned teemad, millega on Trikato poole pöördutud.

  • Kas sõiduauto ostmine tasub ennast ära just minu firmale?
  • Kas võtta korter firma või eraisiku nimele?
  • Millised kulud saaksin panna ettevõtluskuludesse?
  • Millal oleks kõige targem ennast käibemaksukohuslaseks registreerida?
  • Mis siis saab, kui töötaja jääb puhkuse ajal haigeks?
  • Kuidas esitada deklaratsioone?

Ettevõtjal on palju muud teha, kui hakata uurima kuidas peaks nendel juhtudel toimima. Seetõttu hoiame Teie väärtuslikku aega kokku. Soovime, et meie klientidel läheks hästi. Seetõttu on meie klientidele nõustamine ja igakuine aruandlus tasuta.

Raamatupidamine iga kuu

Igakuised tegemised raamatupidamises võivad alguses tunduda keerukad, kuid nendega harjub üsna ruttu ära. Küll aga äri kasvamisel juhtub enamjaolt nii, et ettevõtjal jääb puudu spetsiifilistest teadmistest ja on vaja leida endale usaldusväärne partner. Meie Trikatos spetsialiseerume just väikeettevõtetele, nagu siin artiklis kirjeldatud. Oleksime hea meelega Teie äripartner ja nõustaksime Teid olukordades, kus on vaja kiiret ja täpset tegutsemist. Oleme sellel alal tegelenud juba 16 aastat. Saate lugeda meie kohta tagasisidet ning kui olete huvitatud, võtke kindlasti ühendust. Aitame Teie ettevõttel kasvada!